تبلیغات
سودای آسمان



به وبلاگ سودای آسمان مرجع اطلاعات و اخبار نظامی خوش آمدید. با نظرات خود ما را در بهبود کیفیت وب یاری کنید .

سودای آسمان


رتبه در گوگل و الکسا

..::: آخرین مطالب :::..

عنوان تاریخ
سوخو 35 دوشنبه 7 دی 1394
چگونه خلبان یک جنگنده شویم؟ پنجشنبه 30 خرداد 1392
تامکت سه شنبه 14 خرداد 1392
لحظه اجکت اف18 سه شنبه 14 خرداد 1392
اف22 سه شنبه 14 خرداد 1392
بلند آسمان جایگاه من است سه شنبه 14 خرداد 1392
زمان رونمایی از ناو جدید بایندر پنجشنبه 29 فروردین 1392
رونمایی از جنگنده کوثردر آینده نزدیک پنجشنبه 29 فروردین 1392
جنگنده ایرانی قاهر 313 2 یکشنبه 15 بهمن 1391
جنگنده ایرانی قاهر 313 1 یکشنبه 15 بهمن 1391


موضوع : شهدای خلبان

نام سرلشكر خلبان عباس دوران زینت بخش نیروی هوایی ارتش است



عباس دوران در سال 1329در شهرستان شیراز در یك خانواده مذهبی چشم به جهان گشود در سال 1348موفق به اخذ دیپلم شد ودر سال 1349به دانشكده خلبانی راه یافت ودر سال 1351برای تكمیل دوره خلبانی به امریكا رفت و پس از دریافت نشان خلبانی در سال 1352به ایرن بازگشت و بعنوان خلبان هواپیمای اف 4در پایگاه یكم شكاری و سپس در پایگاه سوم شكاری مشغول انجام وظیفه شد با شروع جنگ تحمیلی با 120سورتی پرواز (یك پرواز كامل از لحظه استارت زدن برای شروع پرواز تا لحظه خاموش شدن هواپیما بعد از بازگشت به آشیانه ) جنگی در طول عمر كوتاه اما پر بارش یكی از قهرمانان  دفاع مقدس شناخته شد.

شهید عباس دوران در هفتم اذر ماه 1359در عملیات مروارید حماسه ای بزرگ آفرید و به كمك شهید خلبان حسین خلعتبری  پنج فروند ناوچه «اوزا»را در حوالی اسكله «الامیه »و «البكر»منهدم ساخت سرانجام در سحرگاه 30تیرماه سال 1361كه لیدر دسته پروازی را به عهده داشت  به سوی پالایشگاه الدوره یورش بردند ودر یك لحظه هنگام بازگشت بعد از انهدام تاسیسات نفتی عراق هواپیمای لیدر دچار سانحه شد و شهید دوران اجازه ترك هواپیمارا به همرزم شهیدش ستوانیكم منصور كاظمیان (سرتیپ آزاده خلبان منصور كاظمیان مهابادی كابین عقب شهید دوران بود كه در این عملیات پس از  خروج از هواپیما با چتر نجات در وزارت دفاع فرود و به اسارت بعثی ها در امد او پس از هشت سال اسارت  و تحمل رنج وسختی در 24شهریور 1369ه همراه دیگر آزادگان سرافراز به میهن اسلامی بازگشت )در  كابین عقب را  داد اما خود به رغم اینكه می توانست با استفاده از چتر نجات سالم فرودآید هواپیما  را به متجاوزان كوبید و بدین ترتیب مانع ازبرگزاری اجلاس سران غیر متعهدها به ریاست صدام در بغداد شد پس از سالها در تیر ماه 1381بقایای پیكر شهید دوران به میهن منتقل شد پیكر آن شهید والامقام در گلزار شهدای شهرستان شیراز می باشد .قبل از فتح خرمشهر ، عراق در چنین جایگاهی قرار داشت و یك سر وگردن از ما بالاتر بود و می توانست با فشارهای سیاسی ، خود رابه ما تحمیل كند .ولی با فتح خرمشهر ، قضیه برعكس شد و نظام بین الملل شاهد شكست نظامی –سیاسی عراق برگ برنده خود را برای اعمال نظارت نامشروع در منطقه از دست داد دراین شرایط كه خرمشهر آزاد شده بود، كشورهای عرب منطقه كه روی صدام و ارتش آن تكیه داشتند دچار وحشت شدند .

از آغاز عملیات ثامن الائمه در مهرماه 1360تا پایان عملیات بیت المقدس در خرداد سال 1360، فشارهای نظامی ایران بر عراق به حدی بود كه رژیم بعث عراق ، تعداد زیادی از تجهیزات و نیروهای خود را از دست داده بود و این در حالی بود كه این كشور حمایت همه جانبه اكثر دولتهای عربی واستكبار جهانی را پشت سر داشت . در این شرایط سیاسی ، آمریكا و برخی كشورهای عرب توصیه كردند كه در این فضا و شرایط حاكم ، هرچه سریعتر باشد آتش بس برقرار شود .

در همین زمان ، جنوب لبنان توسط اسرائیل اشغال شده بود كه كشور عراق در یك ترفند هماهنگ با استكبار جهانی ، اعلام كرد كه می خواهد نیروهای خود را از مناطق اشغالی ایران خارج كند و به مقابله با اسرائیل بشتابد ، تا به این سرپوشی بر شكست های پی در پی خود از رزمندگان اسلام بگذارد  .

در همین ایام نوبت كشور عراق شد تا میزبان اجلاس كشورهای غیر متعهد باشد كه میزبانی آن به صورت ادواری مشخص می شد .بعضی از سران كشورهای غیر متعهد با اعلام این نكته كه بغداد به دلیل جنگ نا امن است ، خواستار برگزاری اجلاس در كشوری دیگر بودند .

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یكی از فعال ترین كشورهای عضو جنبش غیر متعهد ، تمایلی برای شركت در این اجلاس در بغداد نداشت و در بیانیه ای شدید لحن اعلام كرد :در حالی كه كشور عراق بخش هایی از ایران را اشغال كرده است ، تهران هیچ هیاتی را به این اجلاس اعزام نخواهد كرد و اصولا بغداد برای برگزاری این اجلاس محل امنی نمی باشد. رژِیم بعثی عراق نیز بلافاصله برای میهمانی بنزهای سفارشی اش را روی اتوبانهای نوسازبه راه انداخت . صدام كه برای برگزاری این اجلاس خیلی خرج كرده بود ، اعلام كرد ایرانی ها نمی توانند بغداد را ناامن كنند ارتش عراق نیز در بیانیه ای اعلام كرد :بغداد از هر لحاظ امن است . این شهر در طول شبانه روز توسط سایتهای موشكی زمین به هوا ، انواع توپهای هوایی ، سیستم گسترده راداری و هواپیما های ره گیر محافظت می شود و هیچ كس نمی تواند بدون اجازه وارد حریم هوایی این شهر شود. جمهوری اسلامی ایران مصمم شده بود كه به هیچ عنوان اجازه برگزاری این اجلاس در شهر بغداد را ندهد ،پس باید به نحوی این شهر نامن نشان داده می شدو بهترین گزینه برای ناامن نشان دادن انجا استفاده از توان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود كه بهترین ومطمئن ترین گزینه بود پس از ابلاغ این فرمان از سوی فرماندهی نیروی هوایی ، دستور طراحی این عملیات صادر گردید .در نهایت  پالایشگاه الوره بغداد كه به واسطه گسترش شهر ، اینك در داخل شهر بغداد قرار داشت و به عنوان هدف تعیین شد .بمباران پالایشگاه مهم الدوره از چند جهت می توانست بسیار مهم و حیاتی باشد :1-بعلت این كه این پالایشگاه در نزدیكی پایگاه هوایی الرشید كه مهم ترین پایگاه هوایی عراق بود ، قرار داشت و در مورد و جود پدافند قوی در آن منطقه هیچ تردیدی نبود كه با این حملات ایران می توانست نا توانی عراق را در دفاع از شهر بغداد واز آن مهم تر دفاع از مهم ترین پایگاه هوایی اش اثبات كند.2-با بمباران این پالایشگاه دود و آتش ناشی از سوختن مواد نفتی تا مدتها غیر قابل كنترل بود و علاوه بر اختلال در تامین سوت شهر بغداد ، سوختن آنجا در دید تمامی خبرنگاران خارجی حاضر در شهر بغداد قرار می گرفت و رژیم عراق نمی توانست آن را انكار كند 3-نیروی هوایی عراق بارها پالایشگا ههای ایران را بمباران كرده بودند و این عملیات به نوعی تلافی جویانه تلقی می گردید و هیچ اشكالی از این حیث متوجه این ماموریت نمی شد .

سحرگاه روز سی ام تیر ماه 1361مصادف بود با 30رمضا ن ساعت 30/5صبح خلبانان بدون فوت وقت همگی به  اتاق تجهیزات می روند و پس از تحویل گرفتن تجهیزات به سمت جنگنده ها حركت می كنند .در كنار جنگنده ها ،خلبانان مشغول بررسی كردن هواپیما می شوند كه كمك خلبان شهید دوران كاظمیان متوجه می شود سمت نما و حالت نمای هواپیما در حال گردش است در صورتی كه باید ثابت می ایستاد این موضوع را به عوامل فنی اطلاع می دهد و آنها می گویند :در حال حاضر نمی توانیم آن را درست كنیم .شما می توانید پرواز را كنسل كنید .اما دوران نمی پذیرفت و می گوید:این سمت نما در هوای صاف و بدون اب اصلا كاربرد ندارد و ما در این هوا نیاز به این وسیله نداریم .طولی نمی كشد كه سه فروند فانتوم مسلح برروی باند فرودگاه قرار می گیرند و بدون تماس با برج مراقبت و در سكوت كامل رادیویی ،  با صدای غرشی سهمگین ثانیه هایی بعد در دل آسمان جای می گیرند. هوا هنوز تاریك بود .شهرهایی كه هواپیماها از فراز آنها گذشتند هنوز بیدار نشده بودند .فقط ریسه لامپ های خیابان و جاده های عمومی روشن بود . كمك خلبان به دقت مواظب اطراف بود كه مبادا مورد تعقیب گشتی های خودی قرار گیرند .تا نزدیكی مرز  خلبانان برای سوخت كمتری مصرف كنند با ارتفاع 15000پاو سرعت نسبتا كم 350نات به مسیر ادامه دادند .برروی شهر ایلام هواپیماها ارتفاع را تا ده متری زمین پایین آوردند و همزمان سرعت را تا هزار كیلومتر در ساعت افزایش دادند تا دشمن نتواند آنها را در رادارش ببیند.هواپیماها از جنوب ایلام وارد مرز عراق شدند كه در همین هنگام طبق طرح قبلی ،هواپیما ی شماره سه جهت منحرف كردن راداردشمن ،با مانوری بر روی نوار مرزی دور زده و به داخل كشور باز می گردد.

همه چیز به خوبی پیش می رفت هواپیماها جاده بغداد –بصره را رها كرده و به سمت شمال شرقی گردش می كنند .ساعت شش و ده دقیقه جنگنده ها در آسمان حومه بغداد قرار داشتند . هوا هنوز تاریك بود ،ولی ناگهان در ده مایلی جنوب شرقی بغدادانگار شهر چراغانی شده بود ، دو خط دیوار آتش پدافندی جلوی جنگنده ها درست شده بود . خلبانان دیوار آتش اول را رد می كنند كه دوران به كمك خود می گوید:چراغها نشان دهنده آتش سوزی موتور راست روشن شده است قاعدتا در این حالت باید كمك موتور راست را خاموش می كرد ، و لی نباید از سرعت هواپیما كم می شد .لذا كاظمیان به دوران می گوید از شهر كه رد شدیم خاموشش می كنم .سرانجام با تمام مشكلات هواپیماها برروی پالایشگاه می رسند و تمامی بمب ها ی خود را بر روی پالایشگاه فرو می ریزندكاظمیان بعد از عبور از پالایشگاه به عقب برمی گردد تا ببیند چند بمب به هدف اصابت كرده است كه متوجه می شود دم هواپیما تا نزدیكی كابین عقب آتش گرفته است .لرزش خفیفی در هواپیما ایجاد شده بود و لی دستگاهها چیزی نشان نمی داد . هواپیما به شدت در حال سوختن بود وخلبانان باید هرچه سریعتر هواپیما را ترك می كردند.

در همین هنگام هواپیمای شمار 2كه در راه رفت پشت سر هواپیماهای شماره یك قرار داشتند .بعد از گردش اینك در جلو پرواز می كرد مورد اصابت پدافند سبك دشمن قرار می گیرد و هر دو خلبان زخمی می شوند دوران به انها اطلاع می دهد كه مورد اصابت موشك قرار گرفته اند و موتور سمت راست را از دست داده اندوبا توجه به حجم بالای پدافند دشمن امكان برگشت برای آنها نیست و تاكید می كند كه انها سریعا به سمت مرز حركت كنند . در همین هنگام كاظمیان به دوران اطلاع می دهد كه هواپیما دیگر قابل كنترل نیست و خود را آماده خروج اظطراری كند . كاظمیان دست خود را بر روی دستگیره صندلی پران دو نفره قرار می دهد كه ناگهان دوران كه آمادگی كمك خود را برای خروج از هواپیما شنیده بود ، دكمه صندلی پران كابین عقب را فشار می دهد و كاظمیان با سرعت به سمت بالا پرتاب می شود .

هواپیمای دوران به شدت در آتش می سوخت و تقریبا تعادل خود را از دست داده بود دوران در آخرین دقایق ، هواپیما را به سمت هتل محل برگزاری اجلاس برده و هواپیمارا در حالی كه خود در آن قرار داشت ، به انجا می كوبد و جان خود را فدای ارمانهای والای خویش می كند با  انجام این عملیات غرور آفرین و شهادت طلبانه ، بنا بر گزارشات واصله مشخص شد كه بخش وسیعی از پالایشگاه الدوره بغداد منهدم شده و دود وشعله های آتش ناشی از این بمباران ساعتهای متمادی آسمان بغداد را پوشانده بود .رسانه های خبری جهان ، شرح حمله هوایی جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به پالایشگاه الدوره بغداد به تفصیل به گزارش كشیدند دود سیاهی كه از پالایشگاه برمی خواست رویای صدام را برهم ریخت و تمام ترفندهای تبلیغاتی او را در مقابل چشمان وحشت زده خبرنگاران خارجی مستقر در هتل های بغداد نقش برآب كرد .بعد از چند روز ، تشكیل اجلاس سران كشورهای غیر متعهد در بغداد ، به دلیل ناامنی این شهر در عراق منتفی شد و اعلام شد كه بغداد محل امنی برای تشكیل این اجلاس نیست و پایتخت كشور هندوستان دهلی نو ، بعنوان میزبان جدید این اجلاس معرفی شد و بدین شكل قدرت تاكتیكی و نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری  اسلامی ایران در اذهان مردم منطقه و جهان مورد تاكید مجدد قرار گرفت

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم  رییس  سازمان عقیدتی سیاسی ارتش :

نام سرلشكر خلبان عباس دوران  زینت بخش نیروی هوایی ارتش است

نام سرلشكر خلبان عباس دوران از القاب ویژه و زینت بخش نیروی هوایی ارتش است نام ایشان سر دفتری از دفترهای  تاریخ انقلاب اسلامی است بالاتر از آن اینكه یادشان در دلها ماندگار است و فراتر اینكه در نزد خداوند حیات حقیقی و طیبه دارد   و نزد پروردگارشان از نعمت های الهی برخوردارند مطیع خداوند این  بودن است كه انسان را به این مقام و درجه می رساند  درواقع همان پیام بعثت پیامبراكرم (ص)بوده است عزت كسی دارد كه ایمان را از ایزد منان دریافت  كرده باشد و در این راه ثابت قدم  و حاكم بر هوای نفس خود باشد شهید سرلشكر خلبان با اطاعت از دستورات الهی ومطیع حضرت حق بودن و با تكیه برعزت انسانی  خود كه از خدا بر روح ایشان دمیده شده بود ،هوای نفس خویش را زیر پا گذاشت و در این راه ثابت قدم ماند و عاشقانه جان خویش را تقدیم دین وناموس خود كرد

مادر شهید گفت: عباس جان ای كاش می شد بار دیگر به آن زمستان سرد سال 1329برگردم و با لالایی هایم تورا خواب كنم

زمانی كه پدر ایشان بیماربود و عباس از بوشهر به شیراز می آمد در كوتاه ترین وقت كه هم شده بود از پدرش عیادت می كرد و بر می گشت او بی اندازه به پدرش و خانواده حتی اقوام علاقه داشت و وقتی بعد از 22سال پیكر عباس را در تهران تشییع كردند آن لحظه برایم خیلی با ارزش بود خواهش كردم تابوت را روی زمین بگذارند سرم روی تابوت گذاشتم بوی عباس را احساس كردم  برایم پس از سالها انتظار بیاد ماندنی بود.

امیر رضا دوران تنها فرزند شهید گفت: من خاطرات زیادی از پدرم شنیدم كه تمامی آن با ارزش و به یاد ماندنی است ناامن نمودن شهر بغداد در شرایط خاص (تشكیل اجلاس سران غیر متعهد ها ) و یا زمانی كه اسرائیل به لبنان حمله كرد شنیدم پدرم اولین خلبانی بود كه آمادگی خودرا برای نبرد اعلام كرد و انجام 120سورتی پرواز در دوران دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس است پدرم در یك از پروازها به همرزمان خود گفته بود اگر در پروازهای خود دچار سانحه شدم هیچ وقت اسیر دشمن نخواهم شد

عمویم می گفت:  وقتی پدرم از ماموریتی كه در كشور سوییس داشت و به ایران برگشته بود متوجه شدم  با پای  برهنه در خیابان قدم می زند تعجب كردم گفتم عباس این چه كاری است كه می كنی ؟بالبخند ملایم گفت داداش دلم برای كشورم و مردم مملكتم تنگ شده بود

همسر شهید سرلشكر خلبان عباس دوران نترس بودن ایشان زبانزد خاص وعام بود

همسرم عباس دوران در طول 2سال اول جنگ بیش از 120سورتی پروازو عملیات برون مرزی داشت كه كارشناسان مسائل پروازی اذعان داشتند اینچنین آماری حتی در طول جنگ 7ساله ویتنام وجود نداشته است آخرین ماموریتی كه عباس انجام داد مربوط به عملیات بمباران پالایشگاه الدوره بغداد بود پسرمان امیر رضا هشت ماه از بهار زندگی اش نمی گذشت و صحبتهای ما مثل همه موارد مشابهی بود كه احتمالا این اخرین پرواز من است و من می خواهم در صورتی كه برنگشتم تو اولین كسی باشی كه خبر شهادت مرا به خانواده ام می دهی 

در زمان جنگ عباس در بوشهر بوداز او دعوت كردند كه محل خدمت خود را در تهران انتخاب نماید ولی ایشان نپذیرفت او معمولا كمتر صحبت می كردودر عوض حرفهای دیگران را با دقت گوش می داد  نترس بودن ایشان زبانزد خاص وعام بود 

امیر سرتیپ خلبان منصور كاظمیان كابین عقب شهید دوران:

 عباس به من گفت ماموریتی سختی پیش رو داریم و احتمال برگشت بسیار كم است

امیر سرتیپ خلبان منصور كاظمیان كابین عقب شهید دوران با چشمانی اشك آلود در خصوص آخرین پروازش باشهید دوران گفت :عباس به من گفت ماموریتی سختی پیش رو داریم و احتمال برگشت بسیار كم است  اگر دچار سانحه شدیم از صندلی پران خودت استفاده كن ،زمانی  كه به محل مامویت رسیدیم موشك دشمن به هواپیمای شكاری ما برخورد كرد از رادیو صدای خلبان دسته پروازی دیگر شنیده می شد كه مرتب تكرار می كرد هواپیمای شما دچار اتش سوزی شده است هر چه زودتر هواپیما راترك كنید از عباس خواستم  آماده خارج شدن از هواپیما باشد لحظه عجیبی بود  اما عباس زودتر ضامن مربوط به صندلی پران مرا كشید و دیگر چیزی نفهمیدم وقتی به هوش آمدم در محاصره نیروهای امنیتی رژیم بعثی عراق بودم  در اسارت فهمیدم عباس هواپیمای سانحه دیده را به ساختمان نزدیكی بغداد در اجلاس كنفرانس غیر متعهد ها در ساختمان رافدین كوبیده است و خود به شهادت رسیده است.

------------------------------------

www.aja.ir




...

نویسنده : مهدی
چهارشنبه 28 تیر 1391

صفحات



نظر سنجی

آمار بازدید
  خوش آمدید
نویسندگان:

آمار بازدید
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

وضعیت وبلاگ :
  • تعداد کل مطالب :
  • رنک گوگل :2
  • آی پی شما :

آخرین بروز رسانی

ویدیو های نظامی
لوگوی ما
لوگوی دوستان

نیروی دریایی نیروی راهبردی



وبلاگ تخصصی موشکی نظامی؛بروزترین وبلاگ هوانوردی



مرکز مهندسی هوافضا

ما تونستیم


GRIM  ARMY