تبلیغات
سودای آسمان



به وبلاگ سودای آسمان مرجع اطلاعات و اخبار نظامی خوش آمدید. با نظرات خود ما را در بهبود کیفیت وب یاری کنید .

سودای آسمان


رتبه در گوگل و الکسا

..::: آخرین مطالب :::..

عنوان تاریخ
سوخو 35 دوشنبه 7 دی 1394
چگونه خلبان یک جنگنده شویم؟ پنجشنبه 30 خرداد 1392
تامکت سه شنبه 14 خرداد 1392
لحظه اجکت اف18 سه شنبه 14 خرداد 1392
اف22 سه شنبه 14 خرداد 1392
بلند آسمان جایگاه من است سه شنبه 14 خرداد 1392
زمان رونمایی از ناو جدید بایندر پنجشنبه 29 فروردین 1392
رونمایی از جنگنده کوثردر آینده نزدیک پنجشنبه 29 فروردین 1392
جنگنده ایرانی قاهر 313 2 یکشنبه 15 بهمن 1391
جنگنده ایرانی قاهر 313 1 یکشنبه 15 بهمن 1391


موضوع : شهدای خلبان

نام سرلشكر خلبان عباس دوران زینت بخش نیروی هوایی ارتش است





روزهای جنگ به اوج خود رسیده بود. گرمای تیرماه سال 61 ،حرارت جنگ را  دوچندان كرده بود.خلبانان نیروی هوایی ارتش با انجام پروازهای عملیاتی همچون صاعقه بر سر دشمن فرو  می آمدند و با انهدام تاسیسات حیاتی و بمباران نیروهای دشمن بعثی، موجی از امید و بالندگی را در میان رزمندگان به وجود می آوردند. آسمان آن روزها شاهد حماسه آفرینی بلند پروازانی بود كه پهنای آبی آن را جولانگاه رشادت خود كرده بودند و تاریخ برای همیشه نام آنان را در خود به سرفرازی وجاودانگی به ثبت رسانده است.

روزها پشت سرهم سپری می شد و سرهنگ خلبان عباس دوران در انتظار لحظاتی سرنوشت ساز بود. او بارها گفته بود كه اگر روزی در حملات سهمگینش دچار سانحه شد به هیچ وجه هواپیمایش را رها نمی كند وبا قطعات هواپیما نیز دشمن را متلاشی خواهد كرد.

سرانجام صبح سیم تیرماه سال 61 فرارسید.هیچ كس نمی دانست در دل او چه می گذرد.او در لحظه خداحافظی،فرزند خردسالش را در آغوش گرفت وبا نگاهی مهربانانه كه حاكی از عشق وصمیمت بود با همسرش خداحافظی كرد وبه سوی مركب آهنین بالش حركت كرد. ستارگان در آن صبحدمان سوسو می زدند وهریك نظاره گر قامت مردی بودند كه تا لحظاتی بعد خود را به اوج آسمانها خواهد رساند.

شهر بغداد در آرامشی پوشالین به سر می برد. صدام آن روزها مدعی بود كه شهر بغداد به خاطر وجود پدافندی قوی وآتشین یكی از امن ترین شهرهای منطقه است وخواهان برگزاری جلسه سران غیرمتعهدها در آن شهر شده بود.علی رغم مخالفت برخی از كشورها سرانجام او برای نشان دادن قدرت واقتدار ارتش خود مقدمات برگزاری جلسه را در آن شهر فراهم كرد، اما غافل ازاینكه این سوی بیشه مردانی در لباس غیرت و شجاعت برای حفظ آرمانهای انقلابیشان آماده هر گونه جانفشانی هستند

باند پروازی پایگاه هوایی شهید نوژه همدان آن روز عرصه غرش جنگنده عباس بود. 2 فروند هواپیمای اف 4 از باند پروازی به سمت پالایشگاه الدوره عراق به پرواز در آمدند تا یكبار دیگر همینه دشمن زبون را به خاك ذلت فرو نشانند.

 4 قهرمان ایرانی با آرامش وطمانینه سدهای آتشین بغداد را پشت سر گذاشتند وخود را بالای سر صدامیان رساندند. به یكباره غرش هواپیماهای ایرانی همه معادلات دشمن را به هم ریخت. دود وآتش از گوشه گوشه شهر بغداد به هوا برخاست.پدافند خفته عراق هراسان تر از همیشه، دریك سردرگمی عجیب فرو رفته بود. آسمان شهر بغداد دیگر شده بود مركز قدرت نمایی خلبانان ایرانی.  پالایشگاه الدوره در آتش می سوخت.عباس هنوز در اندیشه اقدام مهمی بود كه بارها را جع به آن فكر كرده بود.او بعد از رها كردن تمام بمبهایش به انهدام هدفی مهم تر فكر می كرد.

صدایی كه ناشی از ضربات تیر پدافند به هواپیمایش بود شنیده شد وبرای چند لحظه تعادل هواپیما به هم ریخت. عباس با مهارت خاصی كه داشت كنترل هواپیمارا در دست گرفت .

هواپیمای شماره دو پس از بمباران اهداف به سمت خاك ایران حركت كرد اما شماره یك همچنان در اندیشه اقدامی مهم بود.  سرهنگ خلبان عباس دوران به راحتی می توانست با استفاده از صندلی پران و با استفاده از چتر نجات هواپیما را ترك كند . او دستور ترك هواپیما را به كابین عقب خود داد ، اما همانطور كه خود گفته بود حاضر نشد تا باقی عمرش را به اسارتی تلخ بسپارد .

در حالی كه با غرش سهمگین هواپیمای خود و شكستن دیوار صوتی مركز شهر (بغداد ) را نا امن و عرصه تاخت و تاز خود قرار داده و خبر نگاران رسانه ها را وادار به شگفتی ساخته بود ، همچنان سعی می كرد هواپیمایش را به سوی یكی از تاسیسات مهم عراق كه در چند مایلی محل اجلاس سران غیر متعهد ها بود بكشاند . در حالی كه تمامی تیر های فشنگ و بمب ها را رها ساخته بود ، خود این بار در مخزن كابین هواپیما بمبی شد تا رسالتش را در مورد ایران عزیز ادا كرده باشد و با آخرین ضربه با تنها سرمایه اش كه جانش بود ، اوج اخلاص و ایثار و فدا كاری را نشان داد. خواست تا بمیرد و ایران همیشه زنده بماند.

اولین مأموریت

در گردان پرواز سر در گمی عجیبی حاكم است . هدف ها بدون محاسبه و مطالعه دقیق به صورت یك مختصات جغرافیایی به خلبانان داده می شود، مأموریت امروز من انهدام نیروی زرهی و توپخانه دشمن بعثی است كه از مسیر شمال بصره وارد خاك كشورمان شده اند . این در واقع اولین مأموریت جنگی من بود و با صحبت هایی كه بچه ها می كردند معلوم بود ارتفاع باید خیلی كم و سرعت زیاد باشد .

امروز من شماره دو دسته بودم و تا روی هدف فقط به شماره یك نگاه می كردم . یك دقیقه قبل از رسیدن روی هدف ، كابین عقب به من گفت : «نیرو ها باید اینجا باشند »پس از اینكه شماره یك «pup up » كرد، من هم نیرو ها را دیدم و بمب ها را روی آنها ریختم . به هنگام بازگشت در حالی كه شادمان و مسرور به پایگاه مراجعت می كردیم ، به اشكالاتی كه آقای اقدام می گفت : گوش می دادم . پس از فرود ،از شهادت نخستین خلبان « ناصر دژپسند » كه به وسیله نیرو های دشمن مورد هدف قرار گرفته بود با خبر شدیم . دوستی كه عمری با هم بودیم و چند روز قبل و شاید ساعتی پیش با هم گپ می زدیم و بال در بال یكدیگر پرواز می كردیم ، به ناگهان خبرش را می شنوی . خدایا چه سخت است!!

 

نبرد دریایی

امروز 5 صبح از پرواز برگشتم .بعد به سمت آلرت رفته و خوابیدم . ساعت 11 و نیم من رو بیدار كردند و گفتند فرمانده پایگاه سرهنگ دادپی شما را احضار كرده . تلفنی با ایشان تماس گرفتم ، گفت یك ناوچه دشمن به منطقه خور موسی وارد شده و دو ناوچه ما را منهدم كرده است .  بچه های خلبان همه مأموریت هستند و كسی نیست كه برای پرواز بفرستیم .

پس از قطع مكالمه تلفنی ماشینی فرستادند تا مرا به آشیانه ببرد . در آشیانه یك افسر نیروی دریایی و كا كا وند و كسان دیگری بودند . به من اعلام شد ناوچه عراقی در مشخصات 3001 یا 4902 قرار دارد و در آن ناحیه ناوچه ای برای مقابله نداریم و هر شناوری دیده شد بدانید از ما نیست و غیر خودی است شما بزنید و اگر ناوچه ای خودی در منطقه پیدا شد با چراغ به شما علامت خواهد داد . پس از برخاستن از باند و اوج گرفتن فركانس 2650 به من داده شده بود، تماس گرفتم تا اطمینان پیدا كنم . در 10 مایلی هدف «pup up » كرده و یك ناوچه عراقی را كه درست در مختصات داده شده در حركت بود دیدم . قبل از حمله به آن دو یا سه بار با مراكز مختلف تماس گرفتم ولی از جواب خبری نبود . در هیمن موقع ناوچه دیگری را دریك مایلی اسكله البكر مشاهده كردم .

تصمیم گرفتم قبل از اینكه از منطقه خارج شود ، آن را منهدم نمایم لذا با دو موشك به آن حمله كردم و به سوی ناوچه اولی برگشتم و آن را كه به سمت 240 درجه حركت می كرد هدف گیری كرده و به قعر دریا فرستادم . در منطقه شناور دیگری از دشمن نبود . در بازگشت به هنگام فرود مطلع شدم اصابت موشك و انهدام ناوچه تایید شده است .

 

چهل و پنجمین پرواز

بیش از یكه ماهه كه با تكرار پرواز های بی وقفه حماسی عرصه را بر دشمن زبون تنگ ساخته ایم و این تنها بخشی از فعالیتهای پایگاه ششم شكاری ( بوشهر ) است كه من نقش كوچكی در آن داشته ام . نظیر چنین عملیاتهایی توسط بچه های خلبان در پایگاههای دیگر به مراتب بیشتر از این صورت می گیرد . امروز به خونه رسیدم ، به محض اینكه در حیاط را باز كردم نامه ای از لای در افتاد، نامه نرگس بود همسرم. مدت سی تا چهل روز است كه همسرم نرگس را ندیده ام و به كلی چهره اش را از یاد برده ام . از نامه اش پیدا بود كه او نیز همین احساس را نسبت به من دراد ، چه كنم دست خودم نیست .

 

همه محبت دارند

صبح روز اول آذرماه 1359 در اقدامی بی سابقه برای تقدیر وتشكر از شجاعت ها وشهامت های او در بیش از50 ماموریت جنگی خطرناك،بلوار منتهی به منطقه هوایی شیراز را به نام او كرده وحواله یك قطعه زمین را به او دادند. او درباره این مراسم نوشت:" غرور وشادی را در چشمهای همسرم دیدم،خانواده ام نیز خوشحال بودند.حواله زمین را كه دادند دستم، فقط به خاطر دل همسرم گرفتم وبه خاطر او ومردم كه این همه محبت دارند وخوبند پشت تریبون قرار گرفتم، ولی همین كه پایم به خانه رسید، دیگر طاقت نیاوردم. حواله را پاره كردم وریختم زمین.یعنی فكر می كنند ما پرواز می كنیم و می جنگیم تا شجاعت های ما را ببینند وبه ما حواله خانه وزمین بدهند؟!"

شصتمین پرواز

شش فروند هواپیما بمب  های خود را روی نیروهای عراقی كه برای كمك می آمدند ریختند وما هم طبق برنامه صبح از جنوب اهواز وارد شدیم ولی زودتر به طرف شمال غرب كه نیروها بودند گردش كردیم. من بمب ها را در دو نقطه زدم ودر ارتفاع 3000 كمی پرواز كردم كه كابین عقب مقداری فیلم از نیروهای عراقی تهیه كرد. فشنگ های خود را در جاده هویزه كه به طرف جنوب آن بود زدم وبرگشتم. هواپیمای من شدیدا به طرف چپ متمایل بود وبعد از نشستن معلوم شد كه پوسته باك چپ كاملا رفته است. با ك وسط نصف شده، دو سوراخ به قطر پنج اینچ در بال چپ وجود داشت.

 -----------------------------------

www.aja.ir 




...

نویسنده : مهدی
چهارشنبه 28 تیر 1391

صفحات



نظر سنجی

آمار بازدید
  خوش آمدید
نویسندگان:

آمار بازدید
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

وضعیت وبلاگ :
  • تعداد کل مطالب :
  • رنک گوگل :2
  • آی پی شما :

آخرین بروز رسانی

ویدیو های نظامی
لوگوی ما
لوگوی دوستان

نیروی دریایی نیروی راهبردی



وبلاگ تخصصی موشکی نظامی؛بروزترین وبلاگ هوانوردی



مرکز مهندسی هوافضا

ما تونستیم


GRIM  ARMY