تبلیغات
سودای آسمان



به وبلاگ سودای آسمان مرجع اطلاعات و اخبار نظامی خوش آمدید. با نظرات خود ما را در بهبود کیفیت وب یاری کنید .

سودای آسمان


رتبه در گوگل و الکسا

..::: آخرین مطالب :::..

عنوان تاریخ
سوخو 35 دوشنبه 7 دی 1394
چگونه خلبان یک جنگنده شویم؟ پنجشنبه 30 خرداد 1392
تامکت سه شنبه 14 خرداد 1392
لحظه اجکت اف18 سه شنبه 14 خرداد 1392
اف22 سه شنبه 14 خرداد 1392
بلند آسمان جایگاه من است سه شنبه 14 خرداد 1392
زمان رونمایی از ناو جدید بایندر پنجشنبه 29 فروردین 1392
رونمایی از جنگنده کوثردر آینده نزدیک پنجشنبه 29 فروردین 1392
جنگنده ایرانی قاهر 313 2 یکشنبه 15 بهمن 1391
جنگنده ایرانی قاهر 313 1 یکشنبه 15 بهمن 1391


موضوع : شهدای خلبان

شهید سرلشگر خلبان علی اقبالی دوگاهه




ما ایرانی ها همه تام كروز رو می شناسیم ولی قهرمانان ایران رو نمی شناسیم این داستان فیلم نیست واقعی است. می خوام با قهرمان واقعی وطن پرست گمنام ایرانی آشنا بشید و اینكه چطور برای ایران جان داد.با جوان ترین استاد خلبان نیروی هوایی ارتش ایران سرلشكر خلبان «علی اقبالی دوگاهه» و داستان عجیب شهادتش بیشتر آشنا شوید او اهل رودبار استان گیلان بود. وی در ۲۵ سالگی استاد خلبان جنگنده f-5 و در ۲۷ سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. سرلشگر خلبان«عباس بابایی» و سرلشگر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش ایشان بودند.آموزش درآمریكا :وی تكمیل دوره خلبانی را به مدت ۲۲۰ ساعت در سال ۱۳۴۷در پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیكس ایالت آریزونای امریكا را به پایان رساند و كسب رتبه نخست در بین بیش از ۴۰۰دانشجوی خلبانی از كشورهای مختلف به عنوان خلبان نمونه این پایگاه را از آن خود نمود . امتیازات خلبانی كه او در پایگاه ویلیامز آمریكا بدست آورد شامل ركوردهایی بود كه تا آن زمان هرگز در آن پایگاه هوایی ثبت نشده بود. بطوری كه تمامی اساتید پرواز هواپیماهای جنگی آمریكا را شگفت زده نمود. و به او لقب سلطان پرواز را داده بودند.

در سال 1348 آموزش های تاكتیكی هواپیمای شكاری اف5 را به سرعت گذراند و به عنوان افسرخلبان جنگنده شكاری تاكتیكی اف5 تایگر در گردان 43 شكاری، فعالیت های پروازی خود را در پایگاه هوایی دزفول آغاز كرد.

در سال 1351 بین خلبانان تمام پایگاه ها در پایگاه دزفول برگزار شد حائز مقام نخست در بین تمامی خلبان ها شد و به عنوان قهرمان قهرمانان معرفی شد در سال ۱۳۵۳ جهت گذراندن دوره كارشناسی تفسیر عكس های هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی مجددا به امریكا اعزام گردید .

 پس از بازگشت در پایگاه های هوایی بوشهر و تبریز به خدمت پرداخت شهید اقبالی در سال 1354 ازدواج كرد كه ثمره آن فرزندی پسر بود كه هم اكنون از پزشكان حاذق كشور است. براساس مدارك موجود در پرونده پرسنلی این شهید وی همواره در وضعیت عالی پروازی آكادمیك و انضباطی قرار داشته است. دریافت بیش از سه هزار ساعت پرواز عملیاتی و آموزش خلبانی به ده ها دانشجوی جوان كه تعدادی از آنها همچون شهیدان سرافراز سرلشگر خلبان عباس بابایی و سرلشگر خلبان مصطفی اردستانی به مقام والای شهادت نایل شده اند و یا به رده های ارشد فرماندهی نیروی هوایی رسیده اند كارنامه درخشان شهید سیدعلی اقبالی است. در بیان خصوصیات این شهید نوشته اند وی فردی به تمام معنا صمیمی و مهربان بود فروتن و خویشتن دار گشاده رو و متین آراسته و با اخلاق نیكو و منش بسیارانسانی شهید اقبالی علاقه وافری به قرآن داشت و هرچند وقت كل قرآن را دوره می كرد.

 

این شهید سعید در عملیات معروف كمان 99 كه در نخستین روز جنگ تحمیلی با شركت 140 فروند جنگنده از پایگاه های مختلف انجام شد شركت داشت. سید شهید در قالب لیدر دسته 4 فروندی به نام اسكارال از پایگاه دوم شكاری تبریز به هوا برخاست و پس از بمباران پایگاه هوایی موصل، به همراه همه همرزمانش سالم به پایگاه برگشت.


 





شهادت :

این هم وطن دلیر اكثر تلمبه خانه ها و نیروگاه های برق عراق از كار انداخته بود و طرح های عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات ۳۵۰ میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد از این رو صدام جنایتكار به خون این شهید تشنه بود . از این رو به دستور صدام پس از دستگیری بدنش به دو نیمه تبدیل شد و نیمی از پیكر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد .

شرح كامل شهادت ایشان را در زیر بخوانید و به دیگران هم بفرستید تا مردم ایران بدانند ما چه عزیزان گمنامی را در نیروی هوایی ارتش داشته ایم كه حتی نام آنها را هم نشنیده ایم .

شهادتش در روز عید قربان مصادف با اول آبان ماه 1359 رقم خورد. پس از بمباران موفق پادگان العقره در شمال عراق و همچنین در منطقه هوایی موصل هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفت و در حالی كه به نزدیكی مرز ایران رسیده بود هواپیمایش سقوط كرد و در خاك عراق مجبور به خروج اضطراری شد.

 

در حالی كه زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلكی كه نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیكر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان كشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیع‌ترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید. بدستور صدام ملعون، دو ماشین جیپ از دو طرف با طناب هایی كه به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نیم كردند. به طوری كه نیمی از پیكر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود كه رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناك، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می كرد و طی ۲۲ سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود؛ تا این كه در خرداد سال ۱۳۷۰، بر اساس گزارش های موجود عملیاتی و اطلاعاتی، و نامه ارسالی كمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده وخلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد. پیكر مطهرش كه بخشی از آن غریبانه در قبرستان محافظیه نینوا و بخشی دیگر در قبرستان زبیر موصل به خاك سپرده شده بود، با پیگیری كمیته جستجوی اسرا و مفقودین وكمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، به همراه پیكرهای مطهر تنی چند از دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی، پس از ۲۲ سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن بازگشت و به شكلی بسیار با شكوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مردادماه ۸۱ در قطعه خلبانان بهشت زهرا دركنار سایر همرزمانش آرام گرفت.یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.


----------------------------------
aja.ir




...

نویسنده : مهدی
یکشنبه 5 شهریور 1391

صفحات



نظر سنجی

آمار بازدید
  خوش آمدید
نویسندگان:

آمار بازدید
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

وضعیت وبلاگ :
  • تعداد کل مطالب :
  • رنک گوگل :2
  • آی پی شما :

آخرین بروز رسانی

ویدیو های نظامی
لوگوی ما
لوگوی دوستان

نیروی دریایی نیروی راهبردی



وبلاگ تخصصی موشکی نظامی؛بروزترین وبلاگ هوانوردی



مرکز مهندسی هوافضا

ما تونستیم


GRIM  ARMY